« نکته اجتماعیجملات ناب حضرت امیر علیه السلام »

#دختر

?روایاتی بسیار زیبا از نگاه اسلام به جایگاه زن و دختر

?امام صادق علیه السلام: دختران حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست مى شود.

?رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانه‏ اى که در آن دخترانی باشند، هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل مى ‏شود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمى ‏گردد و فرشته‏ ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را می نویسند.

?امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم از پروردگار خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند»[که با گریه اش نظر لطف و رحمت خدا را جلب کند]

?رسول خدا فرمودند: «کسی یک دختر دارد براى او بهتر از هزار حجّ و هزار جهاد و هزار مهمانى دادن است.»

?پیامبر (ص) فرمود: «خداوند رحمت نماید بر پدر چند دختر، دختران، با برکت و دوست داشتنى هستند و پسران، بشارت دهنده و شاد کننده هستند و دختران باقیات الصالحات هستند.»

?پیامبر خدا (ص) فرمودند:«هر کس از سه دختر سرپرستى کند سه باغ از باغ‏هاى بهشتى به او داده مى‏ شود که هر باغى از دنیا و آنچه در دنیاست بزرگتر است.»

 ?در حدیث دیگری فرمودند: «هر کس خرجى سه دختر یا سه خواهرش را بدهد؛ بهشت بر او واجب است»

?رسول خدا (ص) فرمود: «دختران مُخَدّره (با حجاب و عفیف) بهترین فرزندان هستند. کسی که یک دختر دارد خداوند دخترش را مانعى از آتش برایش قرار مى‏ دهد و کسی که دو دختر دارد خداوند او را به واسطه آن دو دختر به بهشت مى‏ برد…»

?مردی صاحب دختری شد، امام صادق (ع) او را ناراحت و عصبانی دید، حضرت به او فرمود: اگر خداى تعالى به تو وحى مى‏ کرد که من براى تو انتخاب کنم یا تو براى خودت، تو در جواب خداوند چه مى‏ گفتى؟
جواب داد، می گویم: پروردگارا، تو براى من اختیار کن.
حضرت فرمود: خداى تعالى براى تو[دختر] انتخاب کرد. سپس فرمود: بجاى پسرى که عالِم همراه موسى(ع) او را کشت، در این گفتار خداوند: فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَکاهً وَ أَقْرَبَ رُحْماً» خداى تعالى دخترى به آن پدر و مادر داد که از آن دختر هفتاد پیامبر بوجود آمد.

?رسول خدا به مردی که صاحب دختر شده بود، فرمود: دختر به منزله گل خوشبویى است که تو آن را مى ‏بویى?

?پیامبر اسلام (ص) فرمود: «رأفت و رحمت خدا بر زنان بیش از مردان است و مردى که زنى از محارم خویش را شاد سازد، خداوند در قیامت وى را شادمان خواهد کرد.»

?پیامبر (ص) فرمود: «کسی که وارد بازار شود و هدیه ای بخرد و آن را براى خانواده اش ببرد، مانند کسى است که صدقه‏ اى براى مردمى نیازمند ببرد(یعنی ثواب انفاق در راه خدا را دارد) و باید در دادن هدایا دختران را بر پسران مقدم بدارد…

? کتاب منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعه)، ج‏26


موضوعات: بدون موضوع
   چهارشنبه 4 مرداد 1396


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو