« با خدا حساب و کتاب نکنیدسخنان روحیه بخش فرمانده »

! مرحوم ميرزا اسماعيل دولابی می فرمود:گاهی اوقات با خدا خلوت کنيد، نگوييد که ما قابل نيستيم. هرچه ناقابل‌تر باشيم خداوند بيشتر اهميت مي‌دهد. خدا کسي نيست که فقط خوب‌ها را انتخاب کند. خوبان ائمه(ع) هستند که دائماً با خدا هستند. خدا مي‌گويد برويم به آنهايي که از من دورند، سربزنيم. به شما گفته‌اند اگر يک جواني خطاکار است، نماز نمي‌خواند، اگر نمي‌ترسي که تو هم مثل او شوي برو و با او انس بگير. با او همنشين باش، چاي، غذا، خوراک به او بده، با او رفيق باش. اوهم يک روز رنگ تو را خواهد گرفت، چون رنگ ايمان ثابت است. رنگ غير ايمان است که اگر آفتاب بخورد، مي‌پرد. رنگ‌هاي دنيا ثابت نيست.
چه‌کسي است که بتواند مثل خدا رنگ کند. نمي‌بيني خدا چشم و ابرو درست کرده است و همه عاشق چشم و ابرو هستند، در حالي که چيزي که الآن در دست و بال ريخته است چشم و ابروست. هم زن‌ها آن را عيان کرده‌اند هم مردها. تازه آنچه ديد دارد چيزي است زيرا اين چشم و آن را هم خدا به انسان داده است. پنج حس در صورت است: سامعه، باصره، ذائقه، لامسه و بويايي. هر چيزي را که آن بالا پسنديده‌اند، اين پنج حس هست. اگر درست کار کنند با دو حسّ ديگر که در جاهاي ديگر بدن هستند و حسّ تنظيم کننده آنها، مي‌شوند هشت حسّ که درهاي بهشت را تشکيل مي‌دهند. اين هشت در بر روي همه بازند.
اگر اين درها خوب و درست کار کنند، زيبايي‌ها را مي‌بينند و به وجود آنها اعتراف مي‌کنيد. حواس، نرم‌ها را مي‌گويد نرم است، خوشمزه را مي‌گويد خوشمزه است، اشتباه نمي‌کند. ذائقه خراب نيست شامّه خراب نيست لامسه صدمه نخورده است يعني در دنيا قلبتان عوضي نمي‌گيرد. البته اگر اين حواس خوب کار نکردند همه آنها مي‌شوند درهاي جهنّم و صاحبش بهشت نمي‌رود. همين‌طور عقب حواس مي‌دود، شکمش غذا مي‌خواهد، نفس شهوات مي‌خواهد. اما وقتي همان حواس گفتند اسلام را قبول کن ايمان بياور نماز بخوان مي‌فهمي که چيزهاي خوب در اين درهاست.
آيا ديده‌اي که مادرت چقدر خوب است، خواهرت چقدر خوب است؟ عمّه‌ات که بوي پدر مي‌دهد. وقتي زيارت کربلا را مي‌خوانيد زماني که نام از حضرت زينب(ع) و عمّه را مي‌برند شما از مجراي خودتان آنها را درک مي‌کنيد. حضرت ابوالفضل(ع) روي زمين افتاده باشد و امام حسين(ع) بالاي سر او بيايد، کسي که سقّاي بچه‌هايش بوده است. اين ذائقه‌هاست که ظهور کرده است، آن وقت درک مي‌کني که حواسّ پنجگانه به‌همراه شهوت و غضب، اگر با تربيت خوبان خدا و به‌نشانه‌هاي اولياي خدا تربيت نشوند و با آنها کار کني و صبر کني، همه خوب حکم مي‌کنند. آخر آنها را هم خدا آفريده است. ذائقه‌ات قشنگ حکم مي‌کند و غذاي حلال را مي‌شناسي. معاويه به کسي حلوا داد او هم يک لقمه داد به دخترش. دختر تا آن را ديد، گفت “معاويه داده است تا محبّت علي(ع) را از دل ما بيرون کند". اين مال زمان اول اسلام بود که افراد هنوز بکر بودند.

کتاب طوباي محبّت ــ ص105
مجالس حاج محمّداسماعيل دولابي


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 16 مرداد 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو