« پاداشي که خدا به شيطان دادکسي که مقصدش خدا باشد حاجي است »

آيا مي دانيد «هورمون عشق» حس معنويت را افزايش مي دهد؟

ايسنا/ هورمون عشق يا “اکسي‌توسين” در افزايش معنويت موثر است. هورمون اوکسي‌توسين، نقش مهمي در احساس عشق و روابط اجتماعي دارد، اما نتايج مطالعات جديد نشان داده است که با احساس معنويت هم در ارتباط است. اين مطالعه بر روي 83 مرد در سنين 35 تا 64 سال که هورمون اکسي‌توسين را از طريق اسپري بيني دريافت کرده بودند، انجام شد و نتايجي را به دنبال داشت.
بعد از انجام آزمايش از شرکت‌کنندگان پرسش‌هايي به عمل آمد و اثر آن در رابطه با معنويت انجام شد. پتي ون کاپلن، نويسنده و روانشناس اجتماعي در دانشگاه دوک اظهار کرد: اين يافته‌ها عوامل موثر در احساس معنويت را روشن مي‌کند و به نظر مي‌رسد هورمون اکسي‌توسين از باورهاي معنوي بدن ما حمايت مي‌کند. اکسي‌توسين که با عنوان هورمون عشق شناخته مي‌شود، در روابط مادر و فرزندي هم نقش بسيار مهمي دارد. محققان در اين مطالعه اظهار کردند: ما نمي‌خواهيم نام هورمون معنوي را به اکسي توسين بدهيم، به اين دليل که اعتقادات معنوي پيچيدگي‌هاي خاصي دارد و عوامل بسياري را در خود دخيل مي‌کند.
اين مطالعه همچنين نشان داد، شرکت‌کنندگاني که اکسي‌توسين دريافت کرده بودند، احساس مثبت بيشتري را در طول آزمايش و بعد از آن داشتند.
پژوهشگران همچنين DNA شرکت کنندگان براي ژن CD38، که با انتشار اکسي‌توسين از سلول‌هاي مغزي در ارتباط است را بررسي کردند و دريافتند افزايش اين ژن در افراد با شدت احساس معنويت در ارتباط است.
لازم به ذکر است که اين بررسي بر روي شرکت‌کنندگان مرد انجام شد. هورمون اکسي‌توسين اثرات مختلفي بر روي زنان و مردان دارد، بنابراين اثرات اين هورمون در معنويت زنان نيازمند مطالعه بيشتر است.
اين يافته‌ها در مجله Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشرشده است.


موضوعات: بدون موضوع
   شنبه 3 مهر 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جستجو